ИСТУРЕНА И ЗАТУРЕНА ОДЕЉЕЊА
У време просветитељског ентузијазма социјалистичке
самоуправне „елите“ кад је та „елита“ имала нешто велике и мале матуре и нешто
курсева са радних акција, настала су прва истурена одељења факултета и виших
школа у нас. Настала су и остала. А остала су зато јер је увек у партијским
редовима било оних којих се згражавао и сам славни народни посланик Рака
Радовић , који су , како он каже, амбициозни а глупи па држави чине невиђену штету. Ето , да више
не чине штету, има да се прошколују и опамете! Елем, тако је та партија, а тако
и данас партије задовољавају глад за образовањем и науком тих тзв. народних маса, читај: својих чланова. А тек
кад се увидело да је то корисна работа , онда су , као печурке после кише,
почела да ничу та тзв. истурена одељења диљем бивше Југе. Ницала су на
најневероватнијим местима, у српским паланкама и касабама где се још од времена Милоша Великаго , у образовању није
озбиљно макло. Али кад је у питању полза народна , што рече Доситеј, онда ништа
није тешко. Препрека никаквих није било:
ни планина ни река ни граница ни националних предрасуда ни
језичко-дијалекталних баријера. Ништа , бре. Разумемо се сто посто и тамо и
овамо. И сад замислите један врањански факултет који има истурено одељење у
Неготину и замислите како светли декан у некакав трошни комби товари своју
професорску паству и тера на наставу, тамо у винородну Крајину. И замислите сад
другог декана који исту такву професорску дружину из дистрихта Брчко отпрема у
правцу Рековца, Ражња, Бруса и других великих српских градова. Ето, дошло је
време да професори иду студентима на ноге. Што би рекли, то је тај европски
приступ образовању: образовање по мери, за све и свакога. Али верујте у Титово
време је то ипак било малчице друкчије: студенти и професори су се некако
сретали на по пута. Ево једног таквог светлог примера . Млађани студенти из
Србије (уже) студирају Економски факултет у Прилепу и онда професор отуд, студенти
одовуд, и сретну се таман у Грделичкој клисури испред мотела „Џеп“ .(Злуради
тврде да је име мотела симболично.) Ту се, дакле, на пола пута изврши размена
добара: они професорима знање, професори њима оцене; они професорима коверте,
професори њима све похвале, а конобари и кувари заврше остали „тежи“ део посла.
Шта је то ако се на жртвени олтар науке баци неко прасенце или ако се приложи
балонче младог вина. Мислим да се у то време то звало напредно студирање или
студирање по скраћеном поступку. А професори су држали „концентровану“ наставу,
хајде схватимо је и као скраћену али свакако напредну и модерну. Свеједно што
се држала по мензама и магацинима, по већим гаражама , ватрогасним домовима,
месним заједницама, удружењима пензионера и другим згодним местима. Стари Грци
су шетајући по пољу подучавали своје ученике па су ови постали филозофи и
научници.
И тако, година за
годином, намножила се та истурена ( и затурена) одељења невероватних факултета са
звучним називима ИНТЕРНАЦИОНАЛНИ, ЕВРОПСКИ, АМЕРИЧКИ, и ко зна још чији и који. Долазећи и одлазећи
министри су бројали и пребројавали, али никако да утврде колико их је (а како
да утврде кад не знају колико државних службеника плаћају). Како да утврде
којима су дали дозволе, који су их сами купили, а којима су мајке партије
обећале да ће их добити. А имаоци тих диплома су пунили држави апарат и тзв.
јавна предузећа ( у тајним их их ваљда није било!) и постајали су све борбенији
и бројнији. И гле чуда , свом својом
политичком силом бранили су те своје тешком муком стечене школе и универзе. И
опет све је то изнова погодовало да ничу нека нова и нова истурена одељења...
Па ето, можда ће доћи и тај срећни час кад ће целокупно високо школство Србије
постати једно велико истурено одељење, једног истуреног одељења. Којег ? Чијег?
Па , ето, нека буде јапанско од јапанског. Или нека буде швајцарско-шведско-норвешко-финско.
Па хајд сад, чик да га неко не акредитује, да га пребраја и цинцулира! Уосталом,
ко зна, можда су и актуелни министри и помоћници и начелници студенти тих истурено-затурених одељења.
Коментари
Постави коментар