ТИШИНА! ЈЕЗИК СТВАРА

 


ТИШИНА, ЈЕЗИК СТВАРА[1]

            Сигурно сте бар једном видели рекламу за РОЂЕНДАОНИЦУ. Ако нисте рекламу, онда сте свакако видели натпис на вратима такве институције. Шта је рођендаоница? То вам је сала за организовање рођендана, углавном дечијих. Она често има и читав тим „стручњака“ за прославе. Но, да не улазимо даље у непотребна објашњења. За људе који имају лингвистичке рецепторе ова творбена скаламерија свакако није у духу нашег језика, али предузимљив човек из народа видео је лак простор за зараду и тај је простор требало некако назвати. По аналогији са чекаоница, спаваоница, перионица, настала је и рођендаоница. Ето вам морфолози па простудирајте. Ваш је то посао.

            Ако нисте видели фирму рођендаонице, онда сте свакако могли видети како на пољопривредној апотеци УПИСУЈУ ПИЛИЋЕ. Неко ће се запитати а где то уписују пилиће: у вртиће или основну школу. А трговац је заправо хтео рећи како прима пријаве за резервисање и куповину живих пилића за узгој. Но, како то рећи са неколико кратких речи. Изглог има и друге производе и друге рекламе. Реклама тражи да се са мало речи каже много. Окрени, обрни, најбоље беше оно уписујемо пилиће и то прихватише сви.

            У једној познатој бакалници написаше да имају СМРЗНУТ ПРОГРАМ. Помислих, ако имају смрзнут имају ваљда и одмрзнут. Но, какав је то програм који је смрзнут?! Схватих после, више путем слике, да је смртзнут програм смрзнуто, непечено пециво: кифлице, питице и паштете .

            Један сељак написа на својој капији: ПРОДАЈЕМ ЈАГАЦЕ. У речнику  такву реч нећете наћи, а јагаци иду.

            Да ли сте  некад размишљали шта је то културни и ЈАВНИ радник? Зашто истицати ово јавни кад он не ради ништа тајно. Или: ЈАВНО КОМУНАЛНО ПРЕДУЗЕЋЕ. Зашто не би било само комунално предузеће. Опет, по логици ствари, ако постаји јавно комунално могло би да постоји и ТАЈНО комунално.

            Много папира и мастила треба да објаснило ове језичке и логичке заврзламе. Ипак, намеће нам се један закључак: чини се да политичари и економисти стварају овакве вратоломије а новинари по инерцији преносе. Тако се својевремено директор претворио у инокосног пословодног органа!!

                        Елем, драги моји лингвисти, језичари, морфолози, језик ради и не пита за правила и правилности. И ако граматика и правопис уче како треба, требало би написати и још једну граматику која би се могла звати Како не треба а постоји и ради. Језик ради. И увек на ползу народа а не на ползу граматичара. Тако је било и биће.

 



[1] Ову досетку о језику који ради преузео сам од Карла Сандберга а односи се на жаргон.

Коментари

Популарни постови са овог блога

СИГНАЛИЗАМ И НАДРЕАЛИЗАМ

БРУТАЛНО НОВИНАРСТВО

СТИХОКЛЕПЦИ